Tuesday 25 August 2020

Τραγούδι Strange Fruit (του Lewis Allan) Ρατσισμός (και θεωρία για συγκείμενο)


Τραγούδι  Strange Fruit (του Lewis Allan) -  Ρατσισμός

 

Τραγούδι

Strange Fruit (του Lewis Allan)

 

                                            ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

(Στοιχεία από την εποχή και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκε το τραγούδι. Βλέπε παράρτημα:συγκείμενο )

Το τραγούδι γράφτηκε το 1937 από τον Lewis Allan, που ήταν δάσκαλος και ακτιβιστής της εποχής του. Ο Lewis, εμπνεύστηκε το «Strange Fruit» από την ιστορία των Thomas Shipp και Abram Smith στην Ιντιάνα των Η.Π.Α..

Οι δυο νέοι ήταν ύποπτοι για ληστεία, για τη δολοφονία ενός εργάτη και τον βιασμό της φίλης του. Η κατηγορία για βιασμό αποσύρθηκε, μετά από την τελική κατάθεση της κοπέλας, που τελικά παραδέχτηκε  πως ουδέποτε βιάστηκε από τους Thomas και Abram, όπως αρχικά είχε καταγγείλει και καταθέσει, παρακινώντας με τη στάση της και κάτω από φόβο, τον εξαγριωμένο όχλο. Η τραγωδία όμως ήδη είχε δρομολογηθεί. Ο Thomas και ο Abram λιντσαρίστηκαν την επομένη ημέρα της σύλληψης, στο ίδιο σημείο και δένδρο, από τοπικό εκτελεστικό απόσπασμα, που αποτελούνταν από τους εξαγριωμένους πολίτες της πόλης.

Η αποτρόπαιη σειρά των πράξεων, η φρικιαστική φωτογραφία των δυο κρεμασμένων νέων και η τραγική υπόθεση στάθηκαν η αφορμή για να γράψει ο Lewis αυτό το αριστούργημα. Οι στίχοι του Strange Fruit μιλούσαν για κάτι περίεργα φρούτα που καλλιεργούνται στο Νότο. Το ποίημα αναφέρεται μεταφορικά σ' ένα λιντσάρισμα, όπου βασανισμένοι μαύροι κρέμονται από ένα σχοινί που είναι δεμένο σε δέντρο.

 Για πρώτη φορά ένα τραγούδι αναφέρεται χωρίς διφορούμενα στο ζήτημα της ρατσιστικής βίας! Το Strange Fruit είναι το πρώτο αμερικανικό protest song (τραγούδι διαμαρτυρίας).Θα αποτελέσει το λάβαρο των μαύρων στον πόλεμο κατά του λιντσαρίσματος και  ύμνο για όλα τα θύματα του ρατσισμού. 

 Την ίδια εποχή, στον Νότο των Ηνωμένων Πολιτειών, τα μαύρα παιδάκια μαθαίνουν να μην κοιτούν ποτέ κατάματα τους λευκούς...   Ο μαύρος πρέπει να παραμένει στη θέση του και κάθε παράβαση αυτού του κανόνα τιμωρείται αυστηρά, μέχρι και με θάνατο. Ο μαύρος κρεμιέται, καίγεται, δένεται στον προφυλακτήρα του αυτοκινήτου και σέρνεται σ' όλη την πόλη...

 

Strange Fruit

(Μπίλι Χόλιντεϊ, Αμπέλ Μιροπόλ)

Τα νότια δέντρα έχουν παράξενα φρούτα

Southern trees bear a strange fruit

Αίμα στα φύλλα και αίμα στη ρίζα

Blood on the leaves and blood at the root

Μαύρα σώματα που αιωρούνται στο νότιο αεράκι

Black bodies swinging in the southern breeze

Παράξενα φρούτα που κρέμονται από τις λεύκες

Strange fruit hanging from the poplar trees

Ποιμαντική σκηνή του γενναίου Νότου

Pastoral scene of the gallant South

Τα διογκωμένα μάτια και το στριμμένο στόμα

The bulging eyes and the twisted mouth

Άρωμα μανόλιας, γλυκό και φρέσκο

Scent of magnolia, sweet and fresh

Στη συνέχεια, η ξαφνική μυρωδιά της καμένης σάρκας

Then the sudden smell of burning flesh

Εδώ είναι ένα φρούτο για να κόβουν τα κοράκια

Here is a fruit for the crows to pluck

Για να μαζέψει η βροχή, να πιπιλίζει ο άνεμος

For the rain to gather, for the wind to suck

Για να σαπίσει ο ήλιος, για να πέσει το δέντρο

For the sun to rot, for the tree to drop

Εδώ είναι μια παράξενη και πικρή καλλιέργεια

Here is a strange and bitter crop

Πηγή: LyricFind

 

ΕΡΓΑΣΙΑ - ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ

Αξιοποιώντας το συγκείμενο, δηλαδή τις ιστορικές, κοινωνικές, πολιτισμικές πληροφορίες που σας δίνονται στο εισαγωγικό σημείωμα για την εποχή συγγραφής του τραγουδιού και την αφορμή της σύνθεσής του, δηλώστε σε ποιο κοινωνικό πρόβλημα αναφέρεται το τραγούδι, καταγράφοντας κάποιους από τους κειμενικούς δείκτες που χρησιμοποιούνται. Πόσο επίκαιρο θεωρείτε το  θέμα το οποίο προβάλλεται μέσα από τους στίχους του τραγουδιού και ποια θα πρέπει να είναι η στάση ενός νέου σήμερα σχετικά με το θέμα αυτό στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες μας;

                                                                     ( 180-200 λέξεις)

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Τι είναι το συγκείμενο και τα συμφραζόμενα;

Ο όρος συγκείμενο αποδίδει τον αγγλικό όρο context και είναι το ευρύτερο εξωκειμενικό περιβάλλον, από το οποίο αντλούμε  συχνά  ιστορικές, κοινωνικές και πολιτισμικές πληροφορίες για την εποχή της σύνταξης ενός κειμένου.Το συγκείμενο μας βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα και να ερμηνεύσουμε το κείμενο.

Βεβαίως, όμως, υπάρχει και το συγκείμενο του αναγνώστη, δηλαδή το δικό του ιστορικό και κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο, που συμβάλλει στη διεύρυνση του ερμηνευτικού διαλόγου γύρω από το κείμενο και την πρόσληψή του από τους αναγνώστες κάθε εποχής.

 

                                                                                   Επιμέλεια: Χρηστέα Σ.- Καραμπάση Μ.

                                                                                                     3ο ΓΕΛ Κομοτηνής

No comments:

Post a Comment