Saturday 22 August 2020

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ Κεφάλαιο 1 (μάθημα 5, 8γ,δ)



Η Εικονομαχία διχάζει τους Βυζαντινούς

 

Α.Ποια από τις παρακάτω είναι η σωστή απάντηση;

1.     Η Εικονομαχία εκδηλώθηκε κατά τη βασιλεία των αυτοκρατόρων της δυναστείας των:

    Α) Κομνηνών

    Β) Ισαύρων  

    Γ) Αγγέλων

 

   2.  Η διάρκεια του κινήματος της Εικονομαχίας ήταν:

   Α)  700-810 μ.Χ.

   Β)  610-726 μ.Χ.

   Γ)  726-843 μ.Χ.

 

   3.  Η Εικονομαχία ήταν μια σοβαρή εμφύλια διαμάχη στο Βυζάντιο σχετικά με:

   Α) τη χρήση των εικόνων και των λειψάνων στη χριστιανική λατρεία.

   Β) τη μάχη εναντίον της οικονομικής-φορολογικής πολιτικής του Βυζαντίου

   Γ) τη διαμάχη των ζωγράφων για την τεχνοτροπία απεικόνισης

        των θείων προσώπων.

 

   4. Οι ανεικονικές αντιλήψεις γειτονικών λαών από την Ανατολή

        επηρέασαν το Βυζάντιο, συγκεκριμένα : 

   Α) η πυρολατρεία των Περσών

   Β) το Ισλάμ των Αράβων

   Γ) η ειδωλολατρική θρησκεία των Μογγόλων

 

  5. Η βυζαντινή αυτοκρατορία την εποχή έναρξης της Εικονομαχίας

       στην εξωτερική της πολιτική :

   Α) Είχε καλές σχέσεις με τους γείτονές της

   Β) Απειλούνταν από Άραβες, Σλάβους και Πέρσες

   Γ) Απειλούνταν από Άραβες, Σλάβους και Βούλγαρους

 

   6. Η Εικονομαχία εκτός από τα πνευματικά είχε και πολιτικά-στρατιωτικά αίτια.

      Με τις ανεικονικές αντιλήψεις ο Λέων Γ΄Ισαυρος ήθελε να  έχει καλές σχέσεις     

      με τα θέματα ......................................., που είχαν ισχυρούς θεματικούς  

       στρατούς:

    Α) της Μικράς Ασίας

    Β) της ηπειρωτικής Ελλάδας

    Γ)  της Βαλκανικής

 

   7. Το 726 μ.Χ. έγινε ένας μεγάλος σεισμός, που ερμηνεύτηκε

       ως θεϊκή οργή για τη λατρεία των εικόνων, ανάμεσα :

    Α) στην Κωνσταντινούπολη και τη νήσο Πρίγκηπο

    Β) στα νησιά των βόρειων Σποράδων

    Γ) στη Θήρα και Θηρασία

 

    8. Η πρώτη εκδήλωση εναντίον των εικόνων ήταν όταν ο

        Λέων Γ΄Ίσαυρος κατέβασε την εικόνα του Χριστού από :

     Α) τη Χαλκή Πύλη των ανακτόρων

     Β) την είσοδο του ναού της Αγίας Σοφίας

     Γ) τον ναό της Αναστάσεως του Κυρίου στους Αγίους Τόπους

         (στην Ιερουσαλήμ)

                                                                        

9. Το πλήθος του λαού αντέδρασε ως εξής:  

    Α) προχώρησε σε λιτανεία με την εικόνα του Χριστού

    Β) οργίστηκε και ξέσπασαν οδομαχίες εναντίον των στρατιωτών

        του αυτοκράτορα

    Γ) αποδέχτηκε την απόφαση του αυτοκράτορα χωρίς αντιδράσεις

 

10. Το πρώτο επίσημο εικονομαχικό διάταγμα το 730 μ.Χ. προέβλεπε:

    Α) μόνο καταστροφή των εικόνων

    Β) καταστροφή των εικόνων και σκληρές τιμωρίες  των εικονολατρών

    Γ) καταστροφή των εικόνων και σκληρές τιμωρίες μόνο των αγιογράφων

 

 

11. Η μόνη Σύνοδος που υποστήριξε την εικονομαχία

       ( μη λατρεία των εικόνων) ήταν :

    Α) η Σύνοδος της Ιέρειας (754 μ.χ.)

    Β)  η Ζ΄Οικουμενική Σύνοδος (787 μ.χ.)

    Γ) η Σύνοδος της Κωνσταντινούπολης (843 μ.χ.)

 

12. Οι μοναχοί και γενικότερα οι άνθρωποι στα μοναστήρια :

      Α) αρνήθηκαν εύκολα τις εικόνες

      Β) επέμεναν στη λατρεία των εικόνων

      Γ) διχάστηκαν σε μεγάλο βαθμό ως προς τη λατρεία των εικόνων

          από τους χριστιανούς

 

13. Τελικά με τη Σύνοδο της Κωνσταντινούπολης το 843 μ.Χ.

      οι εικόνες αποκαταστάθηκαν (επανήλθαν στην παλιά τους θέση) από:

      Α) τον Κωνσταντίνο Στ΄

      Β) τον αυτοκράτορα Θεόφιλο

      Γ) τη Θεοδώρα (μητέρα του Μιχαήλ Γ΄) και τους συνεργάτες της

 

14. Η αποκατάσταση των εικόνων γιορτάζεται από την Εκκλησία μας:

     Α) την Κυριακή της Ορθοδοξίας

     Β) τη  γιορτή της Σταυροπροσκυνήσεως

     Γ) τα δύο ψυχοσάββατα του έτους

 

 

 

15. Η Εκκλησία της Ρώμης και ο Πάπας σε σχέση με τον πόλεμο

      των Βυζαντινών αυτοκρατόρων εναντίον των εικόνων:

      Α) συμφώνησαν με την κατάργηση των εικόνων

      Β) ήταν αντίθετοι με την κατάργηση των εικόνων αλλά

          δεν έγινε αισθητή η δυσαρέσκειά τους

      Γ) ήταν αντίθετοι με την κατάργηση των εικόνων και στράφηκαν προς

         τους Φράγκους ηγεμόνες                                         


                                                                                     

 


 Εικονομάχοι καλύπτουν την εικόνα τον Χριστού με ασβέστη. Μικρογραφία από το Ψαλτήρι Χλουντώφ (γύρω στο 830) (Μόσχα, Ιστορικό Μουσείο).

 

 


 16.  Το 800 μ.Χ. στέφθηκε στην εκκλησία του Αγίου Πέτρου στη Ρώμη

        «Μέγας και ειρηνοποιός αυτοκράτωρ, κυβερνήτης του Ρωμαϊκού Κράτους»

       Α) ο Κάρολος Μαρτέλος

       Β) ο Κάρολος ο Μέγας

       Γ) ο Κάρολος ο Φαλακρός

 

17. Η παραπάνω στέψη με τον όρο κυβερνήτης του Ρωμαϊκού Κράτους

        και όχι του Φραγκικού μάλλον συνέβη, επειδή το βυζάντιο

        θεωρήθηκε ακέφαλο, καθώς εκείνη τη χρονική στιγμή:

    Α) κυβερνιόταν από έναν άβουλο αυτοκράτορα

    Β) κυβερνιόταν από μία γυναίκα

    Γ) δεν είχε αυτοκράτορα λόγω των συγκρούσεων της Εικονομαχίας

 

    18. Μετά την στέψη του Καρόλου του Μέγα η παλαιά Ρωμαϊκή αυτοκρατορία:

          διασπάστηκε:

          Α) μόνο πολιτικά (σε ανατολική και δυτική αυτοκρατορία)

          Β) μόνο θρησκευτικά (σε ανατολική και δυτική Εκκλησία)

          Γ) πολιτικά, θρησκευτικά, γλωσσικά.

 

     19. Η Συνθήκη του Βερντέν το 843μ.Χ. ανάμεσα στους εγγονούς του Κάρολου

          του Μέγα είχε μεγάλη σημασία, διότι:

          Α) σήμανε το τέλος της διαμάχης ανατολικής και δυτικής αυτοκρατορίας

          Β) αποτέλεσε τις απαρχές της δημιουργίας των μεγαλύτερων

              κρατών της Δυτικής Ευρώπης

          Γ) σήμανε το τέλος της Εικονομαχίας



Η διαίρεση τον Φραγκικού Κράτους βάσει της Συνθήκης του Βερντέν (843).

 

 

     

Τα επιχειρήματα των εικονοκλαστών*.

Οι εικόνες αναπληρώνουν τα είδωλα και άρα αυτοί που τις προσκυνούν είναι ειδωλολάτρες. Ομως δεν πρέπει να προσκυνούμε κατασκευάσματα των ανθρώπινων χεριών και κάθε είδους ομοίωμα. Πληροφόρησέ με ποιος μας άφησε ως κληρονομιά αυτήν την παράδοση, δηλαδή να σεβόμαστε και να προσκυνούμε κατασκευάσματα χεριών, και εγώ θα συμφωνήσω ότι αυτό είναι νόμος του Θεού.

Επιστολή του Λέοντος Γ' στον πάπα Γρηγόριο Β', στο: Μ. Kaplan, Βυζάντιο και Ελλάδα, μετ. Μ. Βαρέπας, εκδ. Α. Δεληθανάσης, Αθήνα 1994, 158.

 

Τα επιχειρήματα των εικονολατρών

Προσκυνώ και σέβομαι το Σταυρό και τη λόγχη, τον κάλαμο και το σπόγγο, με τα οποία οι θεοκτόνοι Ιουδαίοι βασάνισαν και ύβρισαν και τέλος σκότωσαν τον Κύριό μου, γιατί όλα αυτά στάθηκαν όργανο του έργου της σωτηρίας των ανθρώπων. Πώς λοιπόν, να μην προσκυνήσω και τις εικόνες που κατασκευάζουν οι πιστοί με αγαθή προαίρεση και με σκοπό τη δοξολογία και την ανάμνηση των παθημάτων του Χριστού;
Ότι δεν προσκυνώ την ύλη, είναι φανερό. Διότι, αν καταστραφεί το σχήμα ενός σταυρού που είναι κατασκευασμένος από ξύλο, το ρίχνω στη φωτιά να καεί. Το ίδιο συμβαίνει και με το ξύλο των εικονισμάτων, όταν καταστραφεί,

Ιωάννης Δαμασκηνός, Περί εικόνων, μετ. Λ.Τσακτσίρας, στο: Λ. Τσακτσίρας-Ζ. Ορφανουδάκης-Μ. Θεοχάρη. Ιστορία Ρωμαϊκή και Βυζαντινή, ΟΕΔΒ, Αθήνα 1999, 183.

 

 

                     

 

                                                                                                                                                                                                      

                                                                                      

                                                                     Καραμπάση Μαρία 

                                                                                                                                   Φιλόλογος, 3ο Γελ

                                   Κομοτηνής                                                                                                            

           

 

=>

 

 

 

 

 

 

Απαντήσεις

    Α. Απαντήσεις στις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής:


1.     Β

2.     Γ

3.     Α

4.     Β

5.     Γ

 

6.     Α

7.     Γ

8.     Α

9.     Β

10. Β

 

11. Α

12. Β

13. Γ

14. Α

15. Γ

 

16. Β

17. Β

18. Γ

19. Β

Επισήμανση με χρώμα των σημείων που μας δίνουν τα κυριότερα επιχειρήματα των δύο πλευρών:

Τα επιχειρήματα των εικονοκλαστών*.

Οι εικόνες αναπληρώνουν τα είδωλα και άρα αυτοί που τις προσκυνούν είναι ειδωλολάτρες. Ομως δεν πρέπει να προσκυνούμε κατασκευάσματα των ανθρώπινων χεριών και κάθε είδους ομοίωμα. Πληροφόρησέ με ποιος μας άφησε ως κληρονομιά αυτήν την παράδοση, δηλαδή να σεβόμαστε και να προσκυνούμε κατασκευάσματα χεριών, και εγώ θα συμφωνήσω ότι αυτό είναι νόμος του Θεού.

Επιστολή του Λέοντος Γ' στον πάπα Γρηγόριο Β', στο: Μ. Kaplan, Βυζάντιο και Ελλάδα, μετ. Μ. Βαρέπας, εκδ. Α. Δεληθανάσης, Αθήνα 1994, 158.

 

Τα επιχειρήματα των εικονολατρών

Προσκυνώ και σέβομαι το Σταυρό και τη λόγχη, τον κάλαμο και το σπόγγο, με τα οποία οι θεοκτόνοι Ιουδαίοι βασάνισαν και ύβρισαν και τέλος σκότωσαν τον Κύριό μου, γιατί όλα αυτά στάθηκαν όργανο του έργου της σωτηρίας των ανθρώπων. Πώς λοιπόν, να μην προσκυνήσω και τις εικόνες που κατασκευάζουν οι πιστοί με αγαθή προαίρεση και με σκοπό τη δοξολογία και την ανάμνηση των παθημάτων του Χριστού;
Ότι δεν προσκυνώ την ύλη, είναι φανερό. Διότι, αν καταστραφεί το σχήμα ενός σταυρού που είναι κατασκευασμένος από ξύλο, το ρίχνω στη φωτιά να καεί. Το ίδιο συμβαίνει και με το ξύλο των εικονισμάτων, όταν καταστραφεί,

Ιωάννης Δαμασκηνός, Περί εικόνων, μετ. Λ.Τσακτσίρας, στο: Λ. Τσακτσίρας-Ζ. Ορφανουδάκης-Μ. Θεοχάρη. Ιστορία Ρωμαϊκή και Βυζαντινή, ΟΕΔΒ, Αθήνα 1999, 183.

 

 

 

 

                            

No comments:

Post a Comment