Tuesday 25 August 2020

Το χάσμα των γενεών (κείμενο με ερωτήσεις)

 

Το χάσμα των γενεών 

[1]Ένα από τα προβλήματα που απειλεί τον πολιτισμό μας είναι η διαφαινόμενη έχθρα μεταξύ των γενεών. Η στάση σημαντικού μέρους των νέων απέναντι στους βιολογικούς τους φορείς είναι στάση, όχι απλώς κριτική, αλλά υπεροψίας και απόρριψης. Θυμίζει την εχθρική αντίδραση, που έχει, αδικαιολόγητα μερικές φορές, μια πολιτισμική εθνότητα εναντίον μιας άλλης, ξένης εθνότητας. Ιδιαίτερα η νεολαία που επαναστατεί επιδιώκει να κρατηθεί, όσο μπορεί, πιο μακριά από τη γενιά των γονιών της. Όχι απλώς αγνοώντας την παραδοσιακή συμπεριφορά της, αλλά παρατηρώντας προσεκτικά όλες τις λεπτομέρειές της και κάνοντας ακριβώς το αντίθετο.

[2]Ασφαλώς, η νεολαία έχει λόγους να πολεμά τις διάφορες παθογένειες της κοινωνίας,γιατί πράγματι αυτές υπάρχουν. Μάλιστα, όσο διάστημα αυτός ο «πόλεμος» θα διενεργείται πολιτικά, σε σημείο που να μη χάνεται η ικανότητα του διαλόγου, η νεολαία θα συμβάλλει στην αναγέννηση της κοινωνίας. Είναι ανάγκη, όμως, να διδαχτεί στο σχολείο και στη ζωή ότι είναι εξαιρετικά επικίνδυνο να καταργήσουμε με τρόπο αυθαίρετο στοιχεία του πολιτισμού μας, χωρίς να γνωρίζουμε τις επιπτώσεις τους στην πορεία της κοινωνίας μας. Άλλωστε, η επιλογή των διατηρητέων γνώσεων και στάσεων είναι αποτέλεσμα πολύχρονης δοκιμασίας.

[3]Από την άλλη πλευρά, οι μεγαλύτεροι πρέπει να προβληματιστούν και να πείσουν! Ποιον; Τη νεολαία. Μια νεολαία που τα μέλη της δεν ενθουσιάζονται πάντα από το σχολείο, που ανάγουν μερικές φορές την παρέα σε κέντρο της ζωής τους και που κάποτε φυλακίζονται σε ευτελείς φοβίες και κοινοτοπίες. Είναι, αλήθεια, δύσκολο εμείς οι μεγαλύτεροι να πείσουμε τους νέους ότι η ανάπτυξη του πολιτισμού μας δημιούργησε αξίες αναντικατάστατες και αξιοσέβαστες. Πρέπει, όμως, να πείσουμε τους νέους ότι μόνο, όταν σέβεσαι την ιστορική διαδρομή της κοινωνίας σου, τους θεσμούς, τις αρχές της δημοκρατίας, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις σου και, ότι μόνο όταν υπεύθυνα και γόνιμα αμφισβητείς, μπορείς να ελπίζεις και να αισιοδοξείς. Πρέπει, λοιπόν, εμείς οι μεγαλύτεροι να δώσουμε το παράδειγμα, γιατί το μήνυμα για το μέλλον το μεταφέρει η νεολαία.

 

Χρ. Μασσαλάς, από την ιστοσελίδα της εφ. Μακεδονία, 3. 10. 2009 (διασκευή).

 

1.     Ποια άποψη εκφράζει ο συγγραφέας για τη στάση των νέων απέναντι στους μεγαλύτερους;

2.     Ποια αναλογία υπάρχει στην πρώτη παράγραφο και τι δηλώνει η χρήση της για τη γνώμη του συντάκτη σχετικά με τη στάση των νέων απέναντι στους μεγαλυτέρους τους;

3.     Στη συνέχεια δικαιολογεί τους νέους; Αν ναι, πού φαίνεται αυτό;

4.     Ποιος θα πρέπει να είναι ο ρόλος του σχολείου σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα;

5.     Ποια είναι η λέξη κλειδί στη δεύτερη παράγραφο που θα φέρει την εναρμόνιση των σχέσεων;

6.     Σε ποιο σημείο της τρίτης παραγράφου παραδέχεται ο συντάκτης τα σφάλματα των μεγαλύτερων γενεών;

7.     Ποια δύο στοιχεία θα καταστήσουν γόνιμη την αμφισβήτηση και αυτή με τη σειρά της ποιο αποτέλεσμα θα έχει;

8.     Ποια είναι η λέξη κλειδί  για να μπορέσουν οι μεγαλύτεροι να πείσουν τους νεώτερους;

 

9.     Ποιος είναι ο σκοπός της τρίτης παραγράφου και με ποιες γλωσσικές επιλογές τον υπηρετεί ο συντάκτης; (Εντοπίστε 3)

 

10. Στην τρίτη παράγραφο ο συντάκτης χρησιμοποιεί α΄πληθυντικό πρόσωπο και β΄ενικό ρηματικό πρόσωπο.Τι πετυχαίνει με αυτή του την επιλογή;

 

11. Να δώσετε τα συνώνυμα των όρων με έντονη γραφή.

 

12. Αφού μελετήσατε το κείμενο μπορείτε να σχολιάσετε την εικόνα που προηγείται; Προηγουμένως θυμηθείτε πώς ονομάζεται ένα κείμενο που συνοδεύεται με εικόνες;

                                                          Ερωτήσεις:  Καραμπάση Μαρία, 3ο ΓΕΛ Κομοτηνής


No comments:

Post a Comment