Wednesday 19 August 2020

Μεσσιανισμός (δοκίμιο, ερωτήσεις και λεξιλογικές ασκήσεις)

Μεσσιανισμός

Με τον όρο Μεσσιανισμός χαρακτηρίζεται γενικότερα το σύνολο των παραδόσεων που ανέπτυξαν διάφοροι λαοί, οι οποίες και αποτέλεσαν ή συνεχίζουν να αποτελούν πίστη για την έλευση κάποιου Λυτρωτή - με την έννοια του Μεσσία -, ως απεσταλμένου από τον Θεό της πίστεώς τους, που θα τους απαλλάξει από διάφορα δεινά. Κατά άλλον ορισμό, ο οποίος περιλαμβάνει και μη θρησκευτικές εκδοχές, μεσσιανισμός είναι η πίστη ότι μια συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων έχει με κάποιον τρόπο εκλεγεί για να εκπληρώσει κάποιο σκοπό.

(Από τη Βικιπαίδεια)                                    

 

Μεσσιανισμός: Διαχρονικά επικίνδυνος

Φαινόμενο ακραίο, σοβαρό και πολυσύνθετο, ο μεσσιανισμός, μαστίζει στις μέρες μας αρκετές, υπανάπτυκτες κυρίως, κοινωνίες. Πρόκειται για την προσδοκία ελεύσεως ενός σωτήρα, ο οποίος έχοντας έμφυτα ξεχωριστά χαρίσματα θα λυτρώσει το λαό ή το έθνος από τα προβλήματά του. Η προσδοκία αυτή δεσμεύει τους ανθρώπους στην παθητική παρακολούθηση των τεκταινομένων και υποθάλπει την κοινωνική αδιαφορία. Συνακόλουθα, συμβάλλει στη διάσπαση της κοινωνικής συνοχής και καθίσταται επιζήμια για την πολιτική και πολιτειακή λειτουργία.

Επιτακτική είναι η ανάγκη, λοιπόν, του επακριβούς προσδιορισμού των παραγόντων που ευνοούν την επικράτηση του μεσσιανισμού σε μια κοινωνία. Αρχικά, το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο που άμεσα συνεπάγεται και την πνευματική ισχνότητα ενός λαού τον ωθεί στην υιοθέτηση μεσσιανικών πεποιθήσεων. Οι πολίτες δεν έχουν ανεπτυγμένη κριτική ικανότητα, στερούνται γνώσεων και ορθού τρόπου σκέψης και ως απόρροια αυτών, εύκολα χειραγωγούνται και ετεροκατευθύνονται. Η ελλιπής μόρφωση τους καθιστά ευάλωτους σε κάθε μορφή υπολανθάνουσας εξωτερικής επίδρασης και ανίσχυρους να αντιδράσουν.

Επιπλέον, η διαμορφωμένη πραγματικότητα σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο είναι καθοριστικός παράγοντας για την εξάπλωση του μεσσιανισμού. Αυτό διαφαίνεται από το γεγονός ότι σε χώρες που βασιλεύει η φτώχεια, η εξαθλίωση, ο κοινωνικός αποκλεισμός και οι ανισότητες, ο ερχομός του σωτήρα-ηγέτη φαντάζει ως η μοναδική διέξοδος, η τελευταία ελπίδα για αλλαγή της κατάστασης, για την εξασφάλιση ενός καλύτερου μέλλοντος. Άλλωστε, η διαιώνιση των προβλημάτων μαρτυρά την ανικανότητα των κυβερνήσεων να δώσουν ένα τέλος στον πόνο, τη θλίψη και τη δυστυχία. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που το φαινόμενο του μεσσιανισμού κυριαρχεί στις χώρες του λεγόμενου Τρίτου Κόσμου.

Επιπρόσθετα, η αβουλία, η νωθρότητα, η ραθυμία* στην οποία έχουν περιέλθει οι πολίτες προωθεί τη μεσσιανική αντίληψη. Οι άνθρωποι δεν μετέχουν πλέον στα κοινά με ζήλο, δυναμικότητα, αποφασιστικότητα, αλλά επιδεικνύουν μια μορφή έσχατης περιφρόνησης και αδιαφορίας για αυτά, στοιχείο που εκπηγάζει από την έλλειψη εμπιστοσύνης στις δικές τους δυνάμεις, στις δικές τους ικανότητες. Ο συμβιβασμός και η ενδοτικότητα* είναι τα λογικά επακόλουθα, καθώς και η ελπίδα για την έλευση ενός Μεσσία που θα μεταβάλλει τα δεδομένα.

Ακόμη, την έξαρση του μεσσιανισμού πολλές φορές υποδαυλίζουν* διάφορες εξωτερικές πηγές δύναμης και επιρροής, όπως τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και οι θρησκευτικές οργανώσεις. Αντικειμενικός σκοπός τους είναι η πόλωση και ο φανατισμός, η εμφύσηση ακραιφνών ιδεολογιών και πεποιθήσεων, στις οποίες εντάσσεται και ο μεσσιανισμός. Έτσι, ικανοποιούνται πληρέστερα και ασφαλέστερα τα συμφέροντα των δημαγωγών, οι βλέψεις, οι επιδιώξεις και οι προσδοκίες τους.

Θα ήταν παράλειψη εάν δεν επισημαίναμε πως πιθανό αίτιο για την εδραίωση του μεσσιανισμού σε μια κοινωνία αποτελεί η απουσία εθνικής ταυτότητας. Οι λαοί που δεν μεριμνούν για τη διαφύλαξη της εθνικής τους ακεραιότητας και τη συνέχιση της πολιτιστικής τους παράδοσης στηρίζονται σε σαθρά θεμέλια και ως συνέπεια ταλαντεύονται επικίνδυνα, έτσι ώστε να επιτάσσεται, τελικά, η καλλιέργεια της μεσσιανικής νοοτροπίας. Κατακριτέο, βέβαια, αλλά και αναπόφευκτη γι’ αυτούς τους λαούς.

Τέλος, πρέπει να τονίσουμε ότι η αρχηγική αυταρέσκεια, η πολιτική φιλοδοξία και η ιδιοτέλεια των αρχόντων της κάθε χώρας μπορεί να οδηγήσει στην εγκόλπωση της μεσσιανικής νοοτροπίας. Εξάλλου, η απογοήτευση από τις κυβερνητικές πολιτικές είναι συχνά τόσο μεγάλη που δεν αφήνει περιθώρια επιλογής.

Πηγή : Αλέξανδρος Ντάκας, geocities.com

*ραθυμία: τεμπελιά, οκνηρία,    *ενδοτικότητα:υποχωρητικότητα,   υποδαυλίζουν*: υποκινούν

Παρατηρήσεις

Α. α) Το κείμενο στο μεγαλύτερο μέρος του  αναφέρεται

       i) στα αποτελέσματα του μεσσιανισμού  ii) στις αιτίες του μεσσιανισμού  iii) στον ορισμό

          του μεσσιανισμού.

     β) Να γίνει ένας κατάλογος (σχεδιαγραμματικά) με πέντε (5)  αίτια  που οδηγούν στο φαινόμενο του

        μεσσιανισμού σύμφωνα με το κείμενο.Στη συνέχεια αυτά να αναφερθούν σε μία παράγραφο 50-60

        λέξεων.

     γ) Να καταγραφούν  πέντε (5) συνέπειες του μεσσιανισμού που αναφέρονται στο κείμενο

         (σε μορφή σχεδιαγράμματος)

Β1. Ξεκινώντας από την δεύτερη και μέχρι και την πέμπτη παράγραφο του κειμένου να   

       εντοπίσετε πώς επιτυγχάνεται η νοηματική τους σύνδεση. Με ποιες λέξεις συμβαίνει αυτό;   

       Να δικαιολογήσετε σε κάθε περίπτωση την απάντησή σας.

Β2. Να εντοπίσετε την μέθοδο ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου του κειμένου και να

       δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

Β3. Δώστε έναν ακόμη τίτλο με σχόλιο στο κείμενο.

Β4. Να δώσετε από ένα συνώνυμο για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις:

         πολυσύνθετο, επιτακτική, ετεροκατευθύνονται, υπολανθάνουσας, αβουλία, αναπόφευκτη

  Γ. Συζητήστε μέτρα πρόληψης του φαινομένου του μεσσιανισμού (έρευνα στο διαδίκτυο).

      Στη συνέχεια  συνθέστε μία παράγραφο 100-120 λέξεων με αυτά. 

 

Λεξιλογικές ασκήσεις από το κείμενο

«Μεσσιανισμός: διαχρονικά επικίνδυνος»

Α. Επιλέξτε τη σωστή απάντηση για την υπογραμμισμένη λέξη

1. Ο μεσσιανισμός υποθάλπει την κοινωνική αδιαφορία σημαίνει:

    Α) υπονοεί

    Β) υπονομεύει

    Γ) υποκινεί

2. Η προσδοκία αυτή  καθίσταται επιζήμια για την πολιτική λειτουργία σημαίνει:

   Α) γίνεται ζοφερή

   Β) γίνεται επιβλαβής

   Γ) καταλήγει επιρρεπής

3. Επιτακτική είναι η ανάγκη του επακριβούς προσδιορισμού των αιτιών...σημαίνει:

   Α) Επουσιώδης

   Β) Αδήριτη

   Γ) Επικίνδυνη

4. Το χαμηλό πνευματικό επίπεδο συνεπάγεται την πνευματική ισχνότητα ενός λαού

   σημαίνει: 

   Α) αδυναμία

   Β) ισχυρογνωμοσύνη

   Γ) ανοησία

5. Η ελλιπής μόρφωση καθιστά τους πολίτες ευάλωτους σε κάθε μορφή εξωτερικής

    επίδρασης και χειραγώγησης σημαίνει:

   Α) ευαίσθητους

   Β) ευνοϊκούς

   Γ) εύρωστους

6. Η ραθυμία στην οποία έχουν περιέλθει οι πολίτες προωθεί τη μεσσιανική αντίληψη

   σημαίνει:

    Α) ο πεσσιμισμός

    Β) ανεργία

    Γ) η οκνηρία

7. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης υποδαυλίζουν τον μεσσιανισμό σημαίνει:

    Α) υποθάλπουν

    Β) υπονομεύουν

    Γ) επικρίνουν

8. Αντικειμενικός σκοπός των μέσων μαζικής ενημέρωσης και κάποιων θρησκευτικών οργανώσεων είναι η πόλωση και ο φανατισμός των πολιτών σημαίνει:

     Α) αποχαύνωση

     Β) αδιαλλαξία

     Γ) πλάνη

9. Έτσι ικανοποιούνται τα συμφέροντα των δημαγωγών, οι βλέψεις και οι επιδιώξεις τους σημαίνει:

    Α) δημοσκοπήσεων

    Β) ρητόρων

    Γ) λαοπλάνων

10. Η αρχηγική αυταρέσκεια μπορεί να οδηγήσει σε μεσσιανική νοοτροπία

      σημαίνει:

    Α) ηγετική φυσιογνωμία

    Β) ηγετική ισχυρογνωσύνη

    Γ) ηγετικός ναρκισσισμός

 

11. Η ιδιοτέλεια των αρχόντων μπορεί να οδηγήσει σε μεσσιανική νοοτροπία

     σημαίνει:

    Α) η φιλοδοξία

    Β) η υστεροβουλία

    Γ) η αλαζονεία

12. Η απογοήτευση από τις κυβερνητικές επιλογές μπορεί να οδηγήσει στην εγκόλπωση της μεσσιανικής νοοτροπίας σημαίνει:

      Α) ενστερνισμός

      Β) απόρριψη

      Γ) αμφισβήτηση

 

 

α) Ξαναδείτε μία φορά μόνοι σας τις παραπάνω λέξεις για να μάθετε τη σημασία τους και

β) εάν θέλετε, δημιουργήστε μία φράση για κάθε υπογραμμισμένη λέξη (φανταστείτε ότι χρησιμοποιείτε τη λέξη σε μια έκθεση, δηλαδή μία φράση σε επίσημο ύφος).

                                   

 

 

Καλή Επιτυχία!!!

    

 

                                                                                                            Λεξιλογικές ασκήσεις:

                                                                                                                              Καραμπάση Μαρία

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment