Thursday 5 August 2021

Η κυρία Ντορεμί (κείμενο της τράπεζας θεμάτων και φύλλο εργασίας)

 

ΛΙΛΙΚΑ ΝΑΚΟΥ (1904-1989) Η κυρία Ντορεμί (απόσπασμα)

 

 […] Η δεσποινίς ήταν φανερό πως αγαπούσε τα Κρητικόπουλα και τα καταλάβαινε. Συνέχισε λοιπόν:

-Τα Κρητικόπουλα, άμα τα γνωρίσετε από κοντά, θα δείτε πόσο έξυπνα και φιλότιμα είναι!...Όλοι οι καθηγητές απορούν μαζί μου, πώς στέκουν τόσο φρόνιμα στην τάξη μου...Ποτέ δε με πείραξαν σε τίποτα! Εγώ, βλέπετε, αγαπώ το επάγγελμά μου! Το διάλεξα μόνη μου. Και φοβάμαι πως οι περισσότεροι δάσκαλοι βαριούνται τη δουλειά τους. Όσο γι’ αυτούς που έρχονται εδώ σ’ εμάς, το παίρνουν σαν τιμωρία που έφυγαν από την Αθήνα!

-Σαν κι εμένα! είπα γελώντας.

 Ύστερα η δεσποινίς Φρόσω μου μίλησε για τη δική της ζωή, για τον καιρό που ήταν φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Μου είπε πως περνούσε τον καιρό της προγυμνάζοντας παιδιά ,για να’ χει περισσότερο χαρτζιλίκι.

-Αγαπούσα πολύ το θέατρο, τις συναυλίες, δεν άφησα τίποτα που να μην το δω...Πήγαινα στον εξώστη, που ήταν φτηνά!...Εδώ πέρα τα στερούμαστε όλα. Αυτό είναι το κακό της επαρχίας. Και όμως η νεολαία μας διψά κι εδώ να μορφωθεί, να διαβάσει. Μα είναι όλα τόσο ακριβά, ακόμα και τα βιβλία. Πόσο στενοχωρήθηκα που ξαναγύρισα στο Ρέθυμνο! Είναι εύκολο να το φανταστείτε!...Μα ύστερα καταπιάστηκα με τη δουλειά του σχολείου, με το σπίτι και δε μου μένει καιρός για στενοχώριες. Καταλαβαίνω λοιπόν πόσο θα βαριέστε εσείς, μαθημένη να ζείτε ως τώρα σ’ ένα κέντρο πνευματικό σαν το Παρίσι!...Αχ ναι! Η ζωή είναι δύσκολη για όλους ξέρετε...Έχω κι εγώ τη μητέρα μου άρρωστη, δυο αδέλφια μικρότερα κι έναν πατέρα πολύ παράξενο! Ο Θεός να φυλάει!...Είναι σωστός τύραννος, με μεσαιωνικές ιδέες για τις γυναίκες. Δεν ήθελε καν να σπουδάσω, να πάω στο Πανεπιστήμιο, γιατί θα ήμουν εκεί μαζί με αγόρια!...Έκανε μαρτύριο τη ζωή της μάνας μου και τη δικιά μου! Φανταστείτε πως και τώρα, εδώ στο Ρέθυμνο δε μου επιτρέπει να καθίσω στο καφενείο ούτε να σεργιανίσω στην προκυμαία μαζί με συναδέλφους!...Αν με δει να βάλω λίγη πούντρα στο πρόσωπο, χαλάει τον κόσμο! Δε θέλει ούτε και να παντρευτώ, για να μην αναγκαστεί να πάρει υπηρέτρια στο σπίτι...τέτοιος εγωιστής είναι!...Αχ, ας ήμουν για λίγο στην Αθήνα να ξανασάνω!....αναστέναξε η δεσποινίς Φρόσω...ή καλύτερα ας δούλευα στην Αθήνα, μακριά από την τυραννία του πατέρα μου, με τις ανατολίτικες ιδέες!...Πέστε μου, εσείς που ταξιδέψατε στην Ευρώπη, βρίσκονται εκεί πατεράδες με τέτοιες οπισθοδρομικές ιδέες, που να τυραννούν τις κόρες τους;

Της διηγήθηκα κι εγώ, με λίγα λόγια, τη ζωή μου. Εμένα, της είπα, ο δικός μου πατέρας, όχι! Δεν ήταν οπισθοδρομικός στις ιδέες του. Αλλά μπορούσε ο χριστιανός να μην έτρωγε όλα τα λεφτά του, κάτι να μας άφηνε κι εμάς, αφού ήξερε πώς είναι καμωμένη η αστική κοινωνία, που βασίζεται μόνο στο χρήμα…

-Όσο για την αδικία που γίνεται στον τόπο μας εις βάρος της γυναίκας, αυτή δε συζητιέται! συνέχισε η δεσποινίς Φρόσω. Την ένιωσα από μικρή αυτή την αδικία. Πρώτα είδα την προτίμηση και την αγάπη που έδειχνε πάντα ο πατέρας μου στα δυο μου αδέλφια, επειδή εκείνα ήταν αγόρια! Έλεγε ακόμα: Για τους άντρες όλα επιτρέπονται! Μα για τη γυναίκα πίστευε πως έπρεπε να ζει με αλυσίδες στα πόδια, να είναι δούλα του αντρός! Αυτά έλεγε και ξανάλεγε στη δόλια τη μητέρα μου. Στο τέλος το πίστεψε κι αυτή και υποτάχτηκε. Μα αρρώστησε από το μαράζι της. Της έκανε αράδα παιδιά, γιατί τη ζήλευε! Άκου πράματα! Γι’ αυτό με βλέπεις έτσι επαναστατημένη κατά του πατέρα μου!

Αυτά μου έλεγε η δεσποινίς Φρόσω και δεν αργήσαμε να συνεννοηθούμε. Μου υποσχέθηκε να βλεπόμαστε συχνά. Στο τέλος την κάλεσα να έρθει το βράδυ να φάμε μαζί στην ταβέρνα. -Αδύνατο, μου κάνει. Αν το μάθει ο πατέρας μου, είναι άξιος να ’ρθει να μου κάνει φοβερή σκηνή μπροστά σε όλους! Αχ, ελπίζω του χρόνου να μπορέσω να ελευθερωθώ, να φύγω από δω πέρα…

                                                                                                             (Εκδόσεις Δωρικός,1997) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ (ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΗΣ) ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΘΕΜΑΤΩΝ

α

α.1. Να κατονομάσετε τα πρόσωπα που συμμετέχουν στο διάλογο (4 μονάδες) και τα πρόσωπα που αναφέρονται σε αυτόν. (6 μονάδες)

α.2. Να προσδιορίσετε τους χώρους οι οποίοι αναφέρονται στην αφήγηση (6 μονάδες) και να αποδώσετε από ένα χαρακτηριστικό στον καθένα από αυτούς. (9 μονάδες)

                                                                                                          ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΝΑΔΩΝ: 25 β

β.1. Να περιγράψετε το χαρακτήρα του πατέρα της δεσποινίδας Φρόσως, κάνοντας αναφορές στο κείμενο. (15 μονάδες)

β.2.Να σχολιάσετε τη συμπεριφορά του πατέρα της δεσποινίδας Φρόσως, λαμβάνοντας υπόψη τα κοινωνικά στερεότυπα της εποχής του. (10 μονάδες)

                                                                                                           ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΝΑΔΩΝ:25

 

Φύλλο εργασίας

 

Ερωτήσεις (Επιπρόσθετες αυτών της Τράπεζας Θεμάτων)

 

          Ερωτήσεις τεχνικής

 

1.      Τι είδους είναι ο αφηγητής σε σχέση με τη συμμετοχή του ή μη στα δρώμενα; Αναφέρετε δύο σημεία του κειμένου που στηρίζουν τον χαρακτηρισμό σας.

2.      Ποια σημεία του κειμένου χαρακτηρίζονται από έντονη προφορικότητα;

3.      Στην προτελευταία παράγραφο του κειμένου υπάρχει μία  έντονη αντίθεση.Ποια είναι αυτή; Εντοπίστε την και σχολιάστε την.

4.      Στην τελευταία παράγραφο του κειμένου χρησιμοποιείται ευθύς και πλάγιος λόγος. Καταγράψτε δύο φράσεις (μία σε ευθύ και μία σε πλάγιο λόγο).

 

Ερωτήσεις σχετικές με το περιεχόμενο

 

5.      Σε ποια σημεία του κειμένου φαίνεται πως η αφηγήτρια ανήκε σε μια αστική οικογένεια;

6.      Με ποιον τρόπο επαναστατεί η δεσποινίς Φρόσω; Ποιες είναι οι ελπίδες της για το μέλλον;

 

           Ανοικτές ερωτήσεις για προβληματισμό/συζήτηση

 

7.      Πιστεύετε πως, όταν ο δάσκαλος κατανοεί τους μαθητές του, τα παιδιά είναι πιο ήσυχα στην τάξη;

8.      Τι γνώμη έχετε για το διορισμό των εκπαιδευτικών πολύ μακριά από τον τόπο κατοικίας και καταγωγής τους;

9.      Τι μπορεί να αποκομίσει ένας φοιτητής που κατάγεται από την επαρχία, όταν πηγαίνει για σπουδές σε μία μεγάλη πόλη; Η αντίθεση ανάμεσα στην πολιτιστική ζωή πόλης και επαρχίας υπάρχει ακόμη και σήμερα;

10.   Μια φίλη σας τελείωσε τις σπουδές της ως νηπιαγωγός και διορίζεται σε δημόσιο σχολείο σε ένα χωριό στη Νότια Κρήτη. Σε μία επιστολή σας, τι θα τη συμβουλεύατε σχετικά με αυτή την εμπειρία;

 

                                                      Φύλλο εργασίας:   Καραμπάση Μ.                                                                                  

 

No comments:

Post a Comment